Spis treści:
Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą, niezależnie od wybranej formy prowadzenia biznesu, wykonując działalność w określonej branży czy sektorze, powinna określić przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej w oparciu o określone przez ustawodawcę kody PKD.
Obowiązek określenia właściwych kodów dotyczy wszystkich działających w gospodarce narodowej podmiotów, a zatem zarówno osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wszelkich wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego podmiotów, jak również fundacji rodzinnych podlegających rejestracji w rejestrze fundacji rodzinnych oraz rejestrze REGON.
Dotychczas, obowiązywało Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Jednakże z dniem 1 stycznia 2025 roku, w życie weszły nowe przepisy, zmieniające wcześniejszą regulację. Sprawdź co w praktyce oznacza wprowadzenie nowych przepisów.
Kompleksowa obsługa przedsiębiorców przez doświadczonych prawników
Sprawdź naszą platformę doradztwa prawnego oraz doradztwa podatkowego Online
PKD 2025 – czego dotyczą zmiany?
Wprowadzone zmiany dostosowują PKD do zmian, które zostały dokonane w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych Unii Europejskiej, jak również dostosowują kody PKD do aktualnych realiów gospodarczych, podyktowanych zmianami ekonomicznymi gospodarczymi, związanymi z rozwojem nowych technologii oraz podejmowaniem działalności gospodarczej w zupełnie nowych obszarach, które dotychczas nie były znane. Dotychczasowe kody PKD, w pewnych wypadkach były przestarzałe i nie nadążały za rozwojem gospodarczym.
Rozporządzenie Rady Ministrów, wprowadzające w życie nową klasyfikację – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD – zawiera zasady merytoryczne, strukturę oraz wyjaśnienia do niej, jak również klucze przejścia pomiędzy dotychczas i obecnie obowiązującymi kodami, dzięki którym możliwe jest przyporządkowanie dotychczas używanych przez przedsiębiorców kodów do nowych przepisów.
Wprowadzone zmiany przewidują zarówno utworzenie zupełnie nowych kodów PKD, dotyczących działalności usługowej w zakresie pośrednictwa, jak również restrukturyzują dotychczasowe kody, poprzez scalenie kilku klas w jedną klasę, czy też dokonanie podziału dotychczasowych kodów na kilka odrębnych kategorii. Warto jednak podkreślić, że znaczna cześć kodów nie ulega żadnym zmianom.
Prowadzę działalność – czy muszę od razu zmieniać PKD?
Przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów, obowiązującego od 1 stycznia 2025 roku, wprowadzają dla przedsiębiorców dwuletni okres przejściowy, który pozwoli na dostosowanie się do nowej regulacji. W związku z tym, nie ma potrzeby, by od razu po wejściu w życie nowych przepisów, każda z osób prowadzących działalność gospodarczą składała odpowiednio do CEIDG, Krajowego Rejestru Sądowego lub rejestru REGON wniosek o zmianę wpisu w zakresie określonych w nim kodów PKD w celu ich aktualizacji.
Wskazać jednak należy, że pewne rozróżnienie dotyczące aktualizacji dotychczas używanych przez przedsiębiorców kodów PKD, występuje w zależności do tego czy mamy do czynienia z przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG czy podmiotem podlegającym rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym bądź rejestrze Regon. Warto wspomnieć, że PKD 2025 ma znaleźć także zastosowanie w badaniach statystycznych statystyki publicznej.
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o wpis w CEIDG, a zatem osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, składając po 1 stycznia 2025 roku wniosek o zmianę ich wpisu w ewidencji, będą mieć obowiązek dokonania aktualizacji obecnie wpisanych do ewidencji kodów PKD, zgodnie z nowymi przepisami. Nie ma przy tym znaczenia, jaki będzie powód składania wniosku o zmianę danych w CEIDG.
Zatem jeśli osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, będzie chciała zaktualizować na przykład adres prowadzenia działalności gospodarczej, czy też nazwę firmy, którą się posługuje, równocześnie będzie zobowiązana do zmiany danych dotyczących przedmiotu wykonywanej działalności, poprzez wybranie nowych kodów PKD.
Podmioty wpisane do KRS lub rejestru REGON
W odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i posługujących się kodami PKD, które podlegają rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, bądź w rejestrze REGON, sytuacja przedstawia się nieco inaczej.
Otóż, podmioty te, a zatem przede wszystkim wszystkie spółki prawa handlowego, stowarzyszenia i fundacje, jak również fundacje rodzinne oraz spółki cywilne (które podlegają wpisowi do rejestru REGON), są zobowiązane do dokonania aktualizacji kodów PKD w dotyczącym je rejestrze, ale tylko w przypadku gdy decydują się one na zmianę wpisu w zakresie przedmiotu działalności, którą prowadzą.
Zatem w sytuacji, gdy wspólnicy spółki z ograniczą odpowiedzialnością, dokonują zmiany jej umowy po 1 stycznia 2025 roku, a zmiana taka dotyczy rodzaju działalności, którą dana spółka prowadzi, zobowiązani są do stosowania nowych kodów PKD.
W sytuacji gdy dana spółka chce na przykład dodać jedynie pewne nowe kody PKD, w związku z rozszerzeniem zakresu swojego działania, zasadne wydaje się jednak dokonanie zmiany umowy, w zakresie wszystkich dotychczasowych kodów PKD, poprzez ich dostosowanie do nowych przepisów.
Rozpoczynam działalność – które kody powinienem stosować?
W odniesieniu do osób rozpoczynających działalność gospodarczą w 2025 roku, sprawa wydaje się być jasna. Składając wniosek o wpis do CEIDG, Krajowego Rejestru Sądowego lub rejestru REGON, prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny, podmioty dopiero rozpoczynające prowadzenie działalności, zobowiązane są do stosowania nowych kodów PKD.
W praktyce jednak problem może pojawić się w odniesieniu do podmiotów, które podpisały akty założycielskie jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, jednak przed 1 stycznia 2025 roku nie złożyły wniosku o wpis w odpowiednich rejestrach urzędowych.
Podmioty, te chociaż w ich dokumentach statutowych, określone zostały dotychczas obowiązujące kody PKD, będą musiały dostosować się do nowych przepisów i zgłosić się do rejestru przy wykorzystaniu klucza, który zawarty jest w załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrów, obowiązującego od 1 stycznia 2025 roku.
Automatyczne przeklasyfikowanie działalności
Jak już wskazaliśmy, zgodnie z założeniami Rozporządzenia Rady Ministrów, obowiązującego od 1 stycznia 2025 roku, regulacja zakłada okres przejściowy, pozwalający na dostosowanie się przedsiębiorcom do nowych przepisów. Okres ten ma trwać dwa lata – tj. do 31 grudnia 2026 roku.
Co jednak stanie się w sytaucji gdy dany przedmiot w okresie przejściowym nie złoży wniosku aktualizacyjnego do CEIDG, Krajowego Rejestru Sądowego lub rejestru REGON? W takiej sytuacji, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie dotychczas używanych kodów PKD na kody z 2025 roku.
Wskazane przeklasyfikowanie ma nastąpić w oparciu o tzw. klucz przejścia, który został szczegółowo opracowany i stanowi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów. Jednakże, dobrym pomysłem wydaje się, aby każdy z przedsiębiorców zadbał indywidualnie o dokonanie zmiany w wyznaczonym przepisami terminie.
W pewnych wypadkach bowiem, kody PKD 2007 ulegają na przykład rozdzieleniu na kilka odrębnych kodów, reprezentujących gałęzie określonej działalności, które mogą nie być w jakimkolwiek stopniu wykonywane przez danego przedsiębiorcę.
Przykładowo można wskazać, że w oparciu o dotychczas obowiązujące przepisy doradcy podatkowi posługują się kodem PKD 69.20.Z, pod którym kryje się działalność rachunkowo księgowa; doradztwo podatkowe. Jednak, na gruncie nowo wprowadzonych przepisów, wskazany kod PKD został podzielony na trzy odrębne kategorie, tj. Działalność rachunkowo-księgowa (PKD 69.20.A), Doradztwo podatkowe (PKD 69.20.B) oraz Działalność w zakresie audytu finansowego (PKD 69.20.C).
Zakładane automatyczne przeklasyfikowanie działalności dla doradcy podatkowego, prowadziło będzie do określenia dla doradcy podatkowego PKD, które w żadnym zakresie nie będzie odpowiadało prowadzonej przez niego działalności.
Co więcej, w przypadku przedsiębiorców, wykonujących działalność w oparciu o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym, możliwe jest wpisanie do rejestru przedsiębiorców, jedynie 10 rożnych kodów PKD. Pojawia się więc pytanie jak w praktyce będzie wyglądała kwestia automatycznego przeklasyfikowania kodu określającego prowadzoną działalność przez danego przedsiębiorcę, który obecnie posiada wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego maksymalną liczbę kodów PKD, a obecnie używane kody podlegają rozdzieleniu na kilka odrębnych kategorii, z których każda wykonywana jest przez tego przedsiębiorcę.
Zatem, dobrym i racjonalnym rozwiązaniem wydaje się zadbanie przez przedsiębiorców w okresie przejściowym o samodzielne zgłoszenie zmian, w sposób odpowiadający rzeczywiście prowadzonej przez daną osobę działalności.
Oferta Kancelarii
Chciałbyś dowiedzieć się więcej o zmianach PKD w polskich przepisach, dostosowujących polską klasyfikację do klasyfikacji unii europejskiej? Zastanawiasz się czy wprowadzona nowelizacja zapewni zharmonizowanie statystyk gospodarczych w ramach Unii Europejskiej? A może potrzebujesz pomocy w złożeniu wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego w celu zaktualizowania kodów PKD?
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Kancelarii w tym zakresie oraz z naszą ofertę usług świadczonych online na naszej Platformie Obsługi Prawnej i Podatkowej Online