kontrakt - odpowiedzialności pracownika

Masz zdolności kierownicze, duże doświadczenie w branży w jakiej pracujesz i zostało zaproponowane Ci stanowisko menedżerskie przez określonego przedsiębiorcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a Twoje obowiązki mają być wykonywane na podstawie kontraktu menedżerskiego?

A może zawarłeś już umowę, jednak chciałbyś ją rozwiązać, ponieważ uważasz, że jest dla Ciebie niekorzystna?

W niniejszej publikacji przybliżymy Ci czym w ogóle jest kontrakt menedżerski, jak również wskażemy co powinno zostać w nim uregulowane oraz wskażemy jak rozwiązać niekorzystnie zawartą umowę.

Zapraszamy zarówno do zapoznania się z naszym tekstem jak do skorzystania z naszych usług. 

Kontrakty menedżerskie – co to takiego?

Kontrakty menedżerskie możemy uznać za jedną z form zatrudnienia, występująca na polskim rynku pracy, obok umowy zlecenia czy umowy o pracę. Ściśle ujmując jest to umowa na podstawie, której zostaje powierzone menedżerowi zarządzanie spółką, przedsiębiorstwem, działem przedsiębiorstwa, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Kontrakty menedżerskie mogą być zawierane jako umowy cywilnoprawne ale też kontrakt menedżerski może być zawarty w ramach stosunku pracy, czyli mieć formę umowy o pracę.

Jeżeli kontrakt menedżerski ma formę umowy cywilnoprawnej to jako umowa cywilnoprawna, stanowiąca rodzaj umowy o świadczenie usług, kontrakt menedżerski, nie podlega w żadnym zakresie pod przepisy Kodeksu pracy. Wobec tego, nie mają do niego zastosowania zawarte w nim przywileje zagwarantowane pracownikowi.

Natomiast do kontraktów menedżerskich zawieranych jako umowy o pracę będą miały zastosowanie przepisy kodeksu pracy, a obowiązki menedżera będą wykonywane w ramach stosunku pracy z wszystkimi tego konsekwencjami, co obejmuje także odpowiedzialność menedżera.

O ile kontrakt menedżerski może mieć formę stosunku pracy to menedżerowie nie mogą natomiast świadczyć usług odpłatnego zarządzania na podstawie umów B2B lub o podobnym charakterze z racji regulacji podatkowych (usługi menedżerskie są świadczone w ramach działalności wykonywanej osobiście, a dochody uzyskane są opodatkowane według skali podatkowej). Czyli usługi menedżerskie nie mogą mieć charakteru działalności gospodarczej, a wynagrodzenie menedżera nie może być objęte fakturą VAT gdyż mają charakter działalności wykonywanej osobiście, a nie działalności gospodarczej. O ile nie są wykonywane w ramach stosunku pracy.

Kontrakt menedżerski, zawierany jest pomiędzy podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a osobą fizyczną posiadającą odpowiednią wiedzę, kwalifikacje i doświadczenie, które będą wspierały rozwój przedsiębiorstwa, a przede wszystkim nim zarządzały.

Z oczywistych względów firmy, wolą zawierać tego rodzaju umowy pomijając stosunek pracy gdyż stosunek prawny oparty na przepisach prawa cywilnego (dwustronna umowa cywilnoprawna, będąca umową zlecenia) daje większe możliwości wpływu na jej treść i zakres obowiązków menedżera. Elastyczność uregulowania praw i obowiązków jest większa niż w przypadku umowy o pracę.

Przedmiot umowy.

Na podstawie kontraktu menedżerskiego, przedsiębiorca powierza zarządzanie przedsiębiorstwem, zakładem pracy, spółką określonej osobie fizycznej – menedżerowi, któremu za wykonywane na rzecz przedsiębiorcy usługi zarządzania przysługiwać będzie określone w kontrakcie menedżerskim wynagrodzenie. Zasadniczo konstrukcja umowy składa się z dwóch elementów, natomiast w ramach negocjacji i uzgodnienia warunków umowy strony mogą się obciążyć dodatkowymi obowiązkami.

W ramach czynności zarządzania, menedżer ma za zadanie osobiste świadczenie usług, do których mogą należeć przykładowo budowanie i realizowanie strategii rozwoju firmy, tworzenie, egzekwowanie i rozliczanie budżetów rocznych, długoterminowych planów finansowych czy też rozwijanie relacji z klientami czy kontrahentami firmy, zarządzanie zespołem pracowników.

Od menedżera wymaga się co do zasady ponadto, iż oprócz efektywnego i nowego sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, wniesie do niego swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe, reputację, posiadane kontakty handlowe, a nawet swój image.

kontrakt menedżerski a umowa o pracę, kwestia zapewnionego prawa

Kontrakt menedżerski jako umowa nienazwana.

Co niezwykle istotne, w przypadku kontraktu menedżerskiego zawartego w formie umowy cywilnoprawnej, jako że należy on do umów nienazwanych, nie ma sztywnych reguł określonych przepisami prawa, które wskazywałyby co musi znaleźć się w tego rodzaju umowie, przy czym stosuje się do niego odpowiednio przepisy dotyczące umowy zlecenia, zawarte w kodeksie cywilnym. Podatek dochodowy jest natomiast rozliczany jak w przypadku innej działalności wykonywanej osobiście, a wynagrodzenie podlega ubezpieczeniom społecznym.

Tym samym jednak, osoba zatrudniona na podstawie kontraktu menedżerskiego, nie ma zapewnionego kodeksowo (tak, jak w przypadku stosunku pracy) prawa do minimalnego wynagrodzenia należnego za pracę, maksymalnego czasu pracy, urlopu wypoczynkowego czy zwolnienia na czas choroby.

W związku z tym, niezwykle istotne jest, aby przy negocjacjach kontraktu menedżerskiego, zadbać o wprowadzenie w treści umowy dokładnych zasad współpracy. Pozwoli to, w toku współpracy stron, na uniknięcie wątpliwości i sprzyjać będzie ewentualnemu rozwiązywaniu powstałych konfliktów.

Co powinno znaleźć się w kontrakcie menedżerskim?

Jak już wskazaliśmy, nie ma sztywnych reguł prawnych, określających jakie postanowienia powinny zostać zawarte w kontrakcie menedżerskim. Warto jednak, aby zostały nim określone aspekty takie jak:

  1. precyzyjne określenie obowiązków menedżera, które mają być wykonywane w ramach kontraktu menedżerskiego;
  2. wynagrodzenie menedżera, wraz ze wskazaniem sposobu i terminu jego wypłaty;
  3. zakres przysługującego menedżerowi urlopu;
  4. wsparcie jakie menedżer będzie otrzymywać;
  5. zakres odpowiedzialności menedżera;
  6. zakaz konkurencji;
  7. zasady zachowania poufności;
  8. czas trwania umowy;
  9. sposób rozwiązania umowy.

Kontrakt menedżerski a umowa o pracę.

W ramach umowy o pracę, pracownik zatrudniony na jej podstawie, otrzymuje szereg przywilejów takich jak ustawowe uregulowanie wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, jak również urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego czy też wychowawczego. Co więcej, umowa o pracę, pozwala na zwolnienie lekarskie z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, odprowadzane są składki na fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Choć kwestie te mogą zostać uregulowane także w kontrakcie menedżerskim, są one jedynie wynikiem negocjacji stron umowy, a nie swego rodzaju standardem, który musi zostać zawarty w każdej tego rodzaju umowie.

Z drugiej jednak strony, stosunek pracy wymaga wykonywania przez pracownika poleceń wydawanych mu przez podmiot go zatrudniający. Tymczasem, umowa kontraktowa daje zatrudnionemu na jej podstawie dużo większą swobodę działania i kierowania przedsiębiorstwem.

Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem, przy czym musisz także pamiętać, że zakres możliwych działań menedżera nie będzie nieograniczony. Granice swobody działania menedżera ograniczone będą bowiem przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym przepisami kodeksu spółek handlowych.

Menedżer a członek zarządu.

Menedżer zatrudniony przez określonego przedsiębiorcę, w spółkach kapitałowych, jak również w spółce partnerskiej, może zostać powołany do zarządu danej spółki. Przepisy prawa nie przewidują jednak takiego obowiązku.

Co jednak istotne, z punktu widzenia przedsiębiorcy, który decyduje się na zatrudnienie menedżera, powierzenie mu funkcji w zarządzie spółki może stanowić bardzo dobrą motywację dla menedżera, który z jednej strony posiadał będzie dużą swobodę w reprezentowaniu spółki i prowadzeniu jej spraw, z drugiej jednak strony ciążyć będzie na nim odpowiedzialność związana z pełnieniem funkcji w zarządzie spółki.

czytanie treści - wyrok sądu najwyższego

ZUS i podatek dochodowy.

Stosownie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, uważa się między innymi przychody uzyskane na podstawie kontraktów menedżerskich.

Co więcej, będą nimi także przychody uzyskane na podstawie tego rodzaju umów zawieranych przez menedżerów w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, przychody uzyskane przez menedżera z tytułu kontraktu menedżerskiego, będą rozliczane w zakresie podatku dochodowego na odmiennych zasadach niż pozostałe uzyskane przez niego w ramach prowadzonej przez menedżera działalności gospodarczej.

Co również istotne, umowa kontraktowa jako tytuł do ubezpieczeń społecznych nie jest traktowana jako umowa wykonywana w ramach prowadzonej przez menedżera działalności gospodarczej, nawet jeśli została w jej ramach.

Osoba zatrudniona z tytułu kontraktu menedżerskiego podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, wypadkowemu oraz zdrowotnemu na zasadach dotyczących zleceniobiorców. Nie ma także przeszkód aby dodatkowo przystąpiła do ubezpieczenia chorobowego przy czym jest ono ubezpieczeniem dobrowolnym.

Odpowiedzialność menedżera.

Zakres odpowiedzialności menedżera, związanej z wykonywaniem przez niego powierzonych mu zadań w ramach kontraktu menedżerskiego, może zostać w nim określony. Jeśli jednak strony umowy nie zdecydują się na tego rodzaju zapisy, konieczne będzie sięgnięcie do powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

Będą w tym zakresie niezwykle pomocne przepisy kodeksu cywilnego, określające zasady odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań, wynikających z umów, jak również te dotyczące zasad ponoszenia odpowiedzialności za czyny niedozwolone.

Co więcej, w sytuacji, w której menedżer pełni funkcję w zarządzie określonej spółki, zastosowanie znajdą także przepisy kodeksu spółek handlowych, dotyczące odpowiedzialności członków zarządu w poszczególnych rodzajach spółek.

Rozwiązanie umowy.

W sytuacji, w której chciałbyś rozwiązać kontrakt menedżerski, w pierwszej kolejności powinieneś dokładnie zapoznać się z jego postanowieniami. Jest bardzo prawdopodobne, że w treści kontraktu menedżerskiego zostały określone zasady dotyczące jego rozwiązywania, przyczyny z jakich możesz rozwiązać umowę i skutki jej rozwiązania. Najczęściej będą one dotyczyły okresu wypowiedzenia i kwoty wynagrodzenia jakie będzie Ci przysługiwało. O ile bowiem nie można związać menedżera z firmą nie dając mu prawa do rozwiązania umowy o tyle negatywne skutki mogą dotknąć menedżera w sferze finansowej.

Tym samym, kontrakt menedżerski może określać między innymi formę rozwiązania umowy, określać możliwość wypowiedzenia umowy, czy też odstąpienia od niej przez określoną stronę. Jeśli jednak kwestia ta nie została uregulowana w zawartym przez Ciebie kontrakcie, z pomocą przyjdą przepisy kodeksu cywilnego.

Porozumienie stron.

Przede wszystkim, umowa kontraktowa może zostać zawsze rozwiązana na mocy porozumienia stron. Forma zawarcia takiego porozumienia różnić się będzie w zależności od tego, w jaki sposób nastąpiło zawarcie kontraktu menedżerskiego.

Jeśli kontrakt, został zawarty w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej, jego rozwiązanie za zgodą obu stron wymagać będzie zachowania formy dokumentowej, chyba że w umowie przewidziana została inna forma jej rozwiązania np. konieczność jej rozwiązania z zachowaniem formy aktu notarialnego, co się jednak nie zdarza.

Natomiast, w sytuacji gdy kontrakt menedżerski został zawarty w formie szczególnej – na przykład w formie z podpisami notarialnie poświadczonymi lub w formie aktu notarialnego – jego rozwiązanie wymagało będzie zachowania takiej samej formy jaka została wybrana dla jego zawarcia.

Wypowiedzenie.

Jeśli kontrakt menedżerski nie zawiera w swej treści postanowień dotyczących możliwości jego wypowiedzenia, z pomocą również w tym wypadku może przyjść kodeks cywilny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do wypowiedzenia kontraktu menedżerskiego, odpowiednie zastosowanie będą miały reguły dotyczące wypowiedzenia umowy zlecenia.

Zgodnie z nimi, każda ze stron kontraktu menedżerskiego, będzie go mogła wypowiedzieć w każdym czasie, przy czym powinien ku temu istnieć ważny powód. Nie sposób jednak zdefiniować czym taki ważny powód może być – będzie on bowiem różnił się od okoliczności danego przypadku.

Natomiast w przypadku, gdy kontrakt menedżerski zostałby wypowiedziany, a nie istniałby jednak ważny ku temu powód, strona umowy, która zdecydowała się na jego wypowiedzenie, będzie odpowiedzialna za naprawienie szkody drugiej stronie.

W związku z tym, wypowiedzenie kontraktów menedżerskich na wskazanej podstawie, może skutkować sporem, w tym sporem sądowym. W związku z tym, w pierwszej kolejności warto spróbować dojść do porozumienia z drugą stroną umowy i rozwiązać ją na mocy porozumienia stron.

Podsumowanie.

Kontrakt menedżerski, należy do nienazwanych umów cywilnoprawnych, w związku z czym jego zawarcie powinno zostać poprzedzone negocjacjami i wypracowaniem treści umowy satysfakcjonującej obie jej strony.

Wobec tego, decydując się na wybór kontraktu menedżerskiego jako formy zatrudnienia, musisz przede wszystkim przygotować się na negocjacje postanowień umowy, tak aby zadbać o swoje interesy jako menedżera, jak również interesy swojej firmy jeśli jesteś stroną, która decyduje się na zatrudnienie osób wysoko wykwalifikowanych, które mają przejąć zarządzanie przedsiębiorstwem.

Jako menedżer, musisz jednak pamiętać, że choć pośród innych form zatrudnienia kontrakt menedżerski daje bardzo dużą swobodę w zakresie możliwości podejmowania działań przez osobę zatrudnioną w jego ramach, jak również wiąże się najczęściej z wysokim wynagrodzeniem, to z drugiej strony charakteryzuje go najczęściej nienormowany czas pracy i duża odpowiedzialność za powierzone menedżerowi zadania oraz, bardzo często, wręcz nieograniczony zakres obowiązków.

Oferta Kancelarii.

Prowadzisz biznes i chciałbyś zatrudnić do jego prowadzenia wykwalifikowaną osobę, posiadająca umiejętności zarządcze i zawrzeć z nią kontrakt menedżerski, a może sam jesteś menedżerem potrzebującym pomocy w weryfikacji zapisów zaproponowanego Ci kontraktu menedżerskiego, zapoznaj się z ofertą Kancelarii.

Zapraszamy do kontaktu pod nr tel.:

.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Kancelarii w tym zakresie oraz z naszą ofertę usług świadczonych online na naszej Platformie Obsługi Prawnej i Podatkowej Online.

2.6/5 - (5 votes)
Jak zmniejszyć ryzyko odpowiedzialności członków zarządu spółki kapitałowej? Poprzedni
Następny Jak wpłacać pieniądze do spółki z o.o.? Dokapitalizowanie spółki krok po kroku